Om

Vi som arbetar med som blogg är:
Hanna Aspviken 6:an, Oline Lundholm 6:an & Melissa Dahlberg 6:an på Aliviksskolan i Luleå


Vår blogg:
På vår blogg visar vi upp vårt arbete som vi gör i vårt klassrum och i vårt projekt "www.yetisinneedofalvik.blogspot.se
Vi får uppdrag som vi ska lösa via denna blogg.
Vårt arbete utspelar sig en virtuellvärld och vi har skapat karaktärer som bor på denna planet.

Våra karaktärer är:
Wilma Holmqvist 18 år & bor en bit utanför Stockholm "Hannas Karaktär"
Feé Sundström 19 år & bor i en by utanför Stockholm " Olines karaktär"
Nike Andersson 22 år & bor i en villa nära vatten" Melissas Karaktär"

Vår by
Vi har fått ansöka om vilken bo vi ville bo i. Vi valde bijouterier byndärför att vi gillar smink, smycken & accessoarer. I byn bor det yetisar som har samma intresse som vi.

Fakta om By och flagga:
När vi gjorde byn tänkte vi på att vi skulle ha en miljövänlig & självförsörjande by. När vi gkjorde flaggan så ville vi ett det skulle synas att vi bodde i bijouterier byn, på flaggan har vi ett läppstift örhängen, två nagellack en väska.

Varför vi ska vinna?
Vi tycker att vi ska vinna för att vi är värda de. Vi har jobbat länge & försökt få byn att visa att vi verkligen gillar smink, smycken & accessoarer och använder oss av olika digitalverktyg i vårt arbete


Vad har vi lärt oss? Kunskap och digitalverktyg:
  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
  • urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer
  • söka information från olika källor och värdera dessa.


Vi har lärt oss mer om hur man jobbar och använder olika appar. Vi har lärt oss om hur man bloggar och jobbar med digitala verktyg. Vi har jobbat mycket med miljön och då har vi samtidigt lärt oss mer om hur man tar hand om miljön.

Hur tänker vi på källkritik?
Vi tänker mycket på källkritik. När vi har tagit en bild eller fakta från någon sida skriver vi längst ner i inlägget, en länk till sidan. Det är bra att kunna se vart bilden/faktan kommer ifrån.

Vilka vill vi ska läsa det vi skriver, vad kan andra lära sig av vårt arbete?
Vi vill att andra skolor och personer ska kunna se vad vi gör och kanske ta lite inspiration från våran by/blogg.
Kopplingar till läroplanen
Våra lärare ger oss uppdrag som är kopplade till de kunskapskrav, förmågor som finns i läroplanen. Temat för vårt arbete är att lära av historien ur olika ämnens perspektiv. Vi utför uppdragen som våra lärare ger oss, via denna blogg.

I svenska 
arbetar vi med alla förmågor.


Vi har ett språkutvecklande arbetssätt. Vi får genom uppdragen visa vår förmåga att formulera sig och kommunicera i skrift genom att skriva olika typer av texter. VI får uttrycka våra åsikter och tankar och reflektera över egna och andras arbeten, både skriftligt och muntligt, genom kommentarer till uppdragen och diskussioner i klassrummet.


Teknik: 
• identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till
lösningar,
• använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,

Matematik:
 • formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier
och metoder,
• använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
• välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa
rutinuppgifter,
• föra och följa matematiska resonemang, och
• använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och
redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Förmågorna i Matematik tränade eleverna också när de byggde sitt hus, utförde uppdrag i Minecraft etc

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar